pinkrose

  • ۰
  • ۰

به عنوان صاحب خانه ، انتخاب هایی که هنگام برنامه ریزی پروژه های بهسازی خانه مانند ارتقاء توالت یا نصب حمام جدید انجام می دهید ، بر طراحی لوله کشی نیز تأثیر می گذارد.

از روش سنتی برای لوله کشی ساختمان های قدیمی استفاده می شد. در آن زمان معمولاً از لوله های فولادی استفاده می کردند اما به علت معایبی که استفاده از لوله های فولادی به همراه دارند به مرور زمان لوله های پلاستیکی مختلف جایگزین آن ها شدند. از جمله معایب لوله های فلزی می توان به قابلیت اکسایش و خوردگی آن ها، سختی کار با این لوله ها و سنگین بودنشان اشاره کرد.

یک سیستم لوله کشی کارآمد با طراحی متمرکز بر صرفه جویی در آب و انرژی آغاز می شود. چه در حال انجام یک پروژه لوله کشی DIY هستید و چه با یک لوله کش مجوز دار ، اطمینان حاصل کنید که هر طرح گنجانیده شده در پروژه بازسازی شما از اتصالات کوتاه بین وسایل مختلف لوله کشی و همچنین عناصر پیشرفته ای که سازگار با محیط زیست هستند استفاده کند.

به طور معمول ، طراحی لوله کشی از دو سیستم تشکیل شده است: یکی که آب تمیز را تامین می کند و دیگری که فاضلاب را از بین می برد. سیستم تخلیه شامل انباشته از دریچه هایی است که به لوله های فاضلاب تنفس می کند و زباله های فاضلاب را به طور موثر در لوله های فاضلاب منتقل می کند.

1 فاکتور در طراحی سیستم لوله کشی

2 پارامترهای طراحی لوله کشی

3 جمع بندی کنید

مواردی که هنگام طراحی سیستم لوله کشی باید در نظر گرفته شود

در اینجا عواملی را که هنگام طراحی سیستم لوله کشی جدید برای حمام ، آشپزخانه ، لباسشویی و سایر اتاقهایی که نیاز به شبکه لوله کشی دارند ، باید در نظر گرفت ، ذکر می کنیم:

کدهای لوله کشی

نصب و طراحی لوله کشی باید از قوانین ساختمان محلی پیروی کند تا از رعایت قوانین و ایمنی اطمینان حاصل شود. کدهای لوله کشی تعداد وسایل لوله کشی را می توان بر روی پشته یا سیستم تخلیه نصب کرد. تعداد خطوط تأمین و زهکشی که باید در داخل دیوارها قرار گیرند نیز محدود است. شما می توانید با حوزه های قضایی ساختمان محلی خود اطلاعاتی در مورد کدهای قابل اجرا و همچنین شرایطی که می توانند از کدهای استاندارد فاش شوند دریافت کنید.

طراحی خانه

آبرسانی به ساختمان یک سیستم کامل است که از اتاق های مختلف عبور می کند. هر دو سیستم تامین آب تمیز و سیستم های DWV (تخلیه ، زباله و دریچه) اغلب طوری طراحی شده اند که در کنار یکدیگر جهت صرفه جویی در مصالح و افزایش بهره وری آب عمل کنند. بنابراین ، اگر در حال انجام پروژه ای برای بهسازی منزل هستید ، اتاقهایی را که نیاز به وسایل لوله کشی نزدیک به هم دارند ، گروه بندی کنید. به عنوان مثال ، یک حمام جدید باید در مجاورت یک اتاق خواب نصب شود ، در حالی که یک محل لباسشویی باید با آشپزخانه همسایه باشد.

بیشتر بخوانید: شغل های پردرآمد ، آموزش تعمیرات ایسیو ، آموزش مکانیک خودرو

تامین آب ، سیستم آب گرم و DWV

سیستمهای تامین آب و DWV (تخلیه ، زباله و دریچه) باید در کنار دیوارهای خانه شما قرار بگیرند. این استراتژی طراحی به صرفه جویی در مصرف آب و انرژی کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که سیستم لوله کشی آب گرم دائماً آب گرم را به آبگرمکن شما باز می گرداند. این به طور قابل توجهی میزان مصرف انرژی در گرمایش آب را کاهش می دهد. همچنین می توانید از سیستم آب گرم خورشیدی یا واحد آب گرم بدون مخزن استفاده کنید.

مصالح و پیمانکاران ساختمان

انتخاب مواد ارزان تر و لوله کش های بی تجربه در نهایت هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت. برای استفاده بیشتر از طراحی لوله کشی ، اطمینان حاصل کنید که فقط مواد با بالاترین کیفیت را خریداری کرده و یک پیمانکار با درجه بالا را که توصیه های خوبی ارائه می دهد ، استخدام کنید. اتصال ضعیف یا سیستم تخلیه نادرست شیب دار می تواند هزینه های زیادی را برای اصلاح بعدا برای شما هزینه کند.

پارامترهای طراحی لوله کشی

طراحی لوله کشی شامل چندین پارامتر است. به طور کلی ، سیستم تامین آب باید طوری طراحی شود که فشار و جریان مناسب آب را تحویل دهد. مهمتر از همه ، طراحی باید اطمینان حاصل کند که آب آشامیدنی تمیز توسط آب خاکستری ناشی از سیستم DWV آلوده نمی شود.

یک سیستم لوله کشی خوب نیز باید برای دمای مختلف (گرم یا سرد) آب حمل شده مناسب باشد. یک سیستم لوله کشی با طراحی خوب و نصب شده نیز باید با دوام باشد ، سر و صدای ناشی از جریان آب را به حداقل برساند و بهره وری آب را تضمین کند.

به طور کلی ، سیستم های تامین آب شامل ترکیبی از لوله ها ، سوپاپ ها و خروجی ها است. برخی از سیستم ها ممکن است شامل مخازن و پمپ های ذخیره سازی نیز باشند و شما باید تمام این پارامترها را به درستی بدست آورید تا اطمینان حاصل کنید که آب تمیز با سرعت و دمای مناسب تحویل داده می شود و فاضلاب به طور ایمن و یکپارچه حذف می شود.

در این بخش ، پارامترهای طراحی لوله کشی زیر را پوشش می دهیم:

  • فشار آب
  • میزان جریان آب
  • چیدمان سیستم
  • اتصال به شبکه اصلی
  • مواد لوله و مشخصات آن
  • میزان جریان و اندازه لوله قابل قبول
  • جریان برگشتی

1- فشار آب

اگر هدف شما این است که ساکنان ساختمان را قادر به استفاده موثر از آب کنید ، فشار مناسب آب مهم است. فشار بیش از حد پایین باعث ناراحتی صاحبان ساختمان می شود. به عنوان مثال ، پر شدن وان ها خیلی طول می کشد در حالی که سر دوش ها جریان آب ضعیفی دارند. فشار بیش از حد بالا ، از طرف دیگر ، منجر به استفاده بیش از حد از آب می شود ، چه برسد به سایش زیاد در سیستم لوله کشی.

به طور معمول ، یک ساختمان در مناطقی که دارای منبع تغذیه اصلی است فشار آب بالایی دارد. اگر ساختمان به سیستم آب اصلی متصل نباشد ، ممکن است فشار کم آب یا سیستمهای فشار نابرابر را نشان دهد - این بدان معناست که سطوح مختلف فشار برای تامین آب سرد و گرم وجود دارد. همچنین مطلب آموزش plc را بخوانید.

سیستم های فشار اصلی برای کنترل فشار و دمای آب به دریچه های کاهش فشار و محدود کننده فشار نیاز دارند. این امر به ویژه برای افراد بسیار مهم است r سیستم های آب گرم تامین شده در شبکه یا در مواردی که فشار زیاد می تواند باعث ترکیدگی لوله ها شود.

برعکس ، سیستم های کم فشار به شیرها یا کنترل های کمتری نیاز دارند. در چنین سیستم هایی ، فشار را می توان با ذخیره آب در مخازن بالای سر (معمولاً در فضای سقف) کمی بهبود بخشید و به گرانش اجازه ایجاد فشار آب را داد. فشار آب را می توان با استفاده از پمپ تحت فشار تا حد کافی افزایش داد. در چنین سناریوهایی ، ممکن است لازم باشد از شیرهای کاهش فشار و محدود کننده فشار استفاده شود.

2- میزان جریان آب

قانون ساختمان ایجاب می کند که همه وسایل بهداشتی و لوازم مورد نیاز ، آب کافی با نرخ جریان مناسب دریافت کنند. همانند فشار آب ، اگر میزان جریان بیش از حد زیاد باشد ، باعث هدر رفتن آب می شود. سرعت جریان بسیار پایین ، از طرف دیگر ، به این معنی است که وسایل و لوازم بهداشتی به درستی کار نمی کنند. به عبارت دیگر ، پر شدن کاسه توالت شما ممکن است بیشتر طول بکشد و حتی شستن توالت های فرعی نیز ممکن است ناکام بماند.

میزان جریان معمولاً تحت تأثیر موارد زیر است:

فشار آب - هرچه فشار بیشتر باشد ، سرعت جریان بهتر است

قطر لوله - هرچه قطر داخلی لوله باریک تر باشد ، میزان جریان کمتر است

دمای آب - دمای بالاتر باعث افزایش فشار و نرخ جریان آب می شود

شما می توانید از یک تنظیم کننده جریان برای حفظ جریان ثابت آب ، مستقل از فشار آب استفاده کنید. به عنوان مثال ، اگر کسی در حالی که شیر آشپزخانه روشن است دوش می گیرد ، در صورت نصب تنظیم کننده جریان ، احتمالاً سطح جریان و دما ثابت می ماند.

3- چیدمان سیستم

در طول طراحی ، طرح سیستم لوله کشی تا حد زیادی از چیدمان اتاق پیروی می کند. با این حال ، چندین عامل بسته به انطباق کد ، راحتی کاربر و پایداری باید در نظر گرفته شود.

هنگام برنامه ریزی طرح تامین آب ، موارد زیر را در نظر بگیرید:

مسیرها و طول لوله ها - همیشه لوله ها را تا جایی که ممکن است با گذراندن لوله ها در نزدیکی وسایل کوتاه نگه دارید تا تعداد شاخه ها و سه راهی غیر ضروری ، آرنج ها و مفاصل به حداقل برسد. لوله های طولانی تر و وسایل اضافی باعث افزایش اتلاف حرارتی ، افزایش استفاده از مواد و کاهش سرعت جریان می شود.

نقطه ورود به ساختمان - یک نقطه ورودی مناسب در فضاهای مفید مانند لباسشویی یا گاراژ انتخاب کنید و مطمئن شوید که دارای یک شیر جداکننده قابل دسترسی ، شیر محدود کننده فشار و یک صافی خط هستید.

سیستم گرمایش آب - سیستم گرمایش آب را به صورت مرکزی نصب کنید تا طول لوله به وسایل مختلف کاهش یابد. برای سیستم هایی که بیش از 10 متر با آبگرمکن اصلی فاصله دارند ، نصب آبگرمکن های جداگانه از نقطه مصرف را در نظر بگیرید.

جلوگیری از سر و صدا - از گذاشتن لوله روی یا نزدیک اتاق خواب و محل زندگی خودداری کنید.

4- اتصال به شبکه اصلی

اگر منبع آب از منبع اصلی تامین می شود ، اپراتور برق مسئول دبی جریان و فشار تأمین ملک است. مالک ملک فقط مسئولیت لوله کشی لازم را که آب را وارد ساختمان می کند بر عهده خواهد گرفت. یک شیر جداکننده باید در محل اتصال نصب شود تا تعمیر و نگهداری آسان سیستم های آبرسانی و وسایل لوله کشی در صورت لزوم امکان پذیر باشد.

5- مواد و مشخصات لوله

لوله های تأمین مورد استفاده در یک ملک نباید منبع آب آشامیدنی را آلوده کنند. آنها باید برای میزان جریان ، فشار آب و دمای آبی که حمل می کنند مناسب باشند. مواد مورد استفاده و ضخامت دیوار نیز بر مشخصات لوله های تأمین تأثیر می گذارد.

سایر ملاحظات عبارتند از دوام ، هزینه ، سهولت نصب و پایداری. متداول ترین لوله های تامین برای خواص داخلی شامل پلی بوتیلن (PB) ، مس ، پلی اتیلن (PE) ، پلی اتیلن متقاطع (PEX) و پلی پروپیلن (PP-3 یا PP نوع 3) است.

میزان جریان و اندازه لوله مناسب

کد لوله کشی BOCA (معماری اجزای شیء Borland) میزان جریان مورد نیاز و اندازه لوله ها را مشخص می کند. همه لوله ها باید اندازه مناسبی داشته باشند تا بتوانند جریان مناسب در سیستم لوله کشی را بدست آورند. در اینجا چند مشخصات در کد آمده است ، اما می توانید جزئیات کامل را در این PDF دریافت کنید:

حوضه - 0.1 لیتر در ثانیه در 45 درجه سانتی گراد

حمام - 0.3 لیتر/ثانیه در 45 درجه سانتی گراد

سینک ظرفشویی - 0.2 لیتر در ثانیه در دمای 60 درجه سانتیگراد (گرم) و 0.2 لیتر در ثانیه (سرد)

دوش - 0.1 لیتر در ثانیه در دمای 42 درجه سانتی گراد

وان لباسشویی - 0.2 لیتر در ثانیه در دمای 60 درجه سانتیگراد (گرم) و 0.2 لیتر در ثانیه (سرد)

ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی - 0.2 لیتر در ثانیه

جریان برگشتی

جریان برگشتی به معکوس شدن برنامه ریزی نشده جریان آب (گاهی آب و آلاینده ها) به سیستم تامین آب اشاره دارد. سیستم لوله کشی باید طوری طراحی شود که از برگشت آب به عقب جلوگیری شود.

در صورتی که تعمیر رادیاتور نیاز به تعویض قطعات یدکی داشته باشد، تعمیرکاران ما قطعات با کیفیت و مطمئن را خریداری کرده و جایگزین می نمایند. در صورت تعویض قطعه، تعمیرکاران به مشتریان گواهی اصالت قطعات را ارائه می دهد تا مشتری از بابت از اورجینال و اصل بودن قطعه اطمینان خاطر داشته باشد.

در نهایت ، کدهای لوله کشی نقش مهمی در طراحی و نصب لوله کشی ایفا می کنند. این کدها فقط قوانین دلخواهی نیستند که برای ناامید کردن صاحبان خانه یا پیمانکارانی که به دنبال اجرای پروژه های مختلف بهبود خانه هستند نوشته شده اند. آنها برای اطمینان از ایمنی صاحبان خانه و بهبود مصرف آب و مصرف انرژی در خانه ها و ساختمانهای تجاری طراحی شده اند. حتماً در تمام طرح ها و تاسیسات لوله کشی آنها را رعایت کرده و به آنها پایبند باشید.

https://sprucebathroom.com/blogs/how-to-design-plumbing-system-for-a-building/

 

  • ۰۰/۰۷/۱۱
  • miitra saeedi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی